Technologia RFID w znakowaniu i identyfikacji opon | ASKA

Posiadamy certyfikat ISO 9001:2008

TUV Nord UE

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z witryny 'aska.com.pl'.
Jeżeli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polityka plików cookies >>

CLOSE
Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Jeżeli masz jakieś nurtujące Cię pytania, chcesz uzyskać dokładne informacje lub po prostu chcesz się z nami skontaktować - skorzystaj z formularza kontaktu dostępnego tutaj.

<< Powrót do bloga

24 października 2011

Technologia RFID w znakowaniu i identyfikacji opon

dodano dnia 2011-10-24

Uznani producenci ogumienia jak: Michelin i Bridgestone zdecydowali się wzbogacić proces technologiczny produkcji opon o rozwiązania RFID. W oponach na etapie ich wytwarzania zatapiany jest Tag RFID, który pozwala na identyfikacje produktu po przez odczyt danych w nim zapisanych. Tego typu rozwiązanie połączone z odpowiednim programem komputerowym pozwala w drodze odczytu Tagu uzyskać informacje na temat Np:

  • typu opony,
  • daty produkcji,
  • miejscu wyprodukowania,
  • gwarancji oraz ewentualnych usterkach i naprawach ogumienia,
  • oraz innych informacjach zdefiniowanych w systemie

 

W przypadku dużych producentów można mówić o globalnej bazie danych produkowanych opon. Warto jednak zwrócić uwagę na wykorzystanie technologii RFID w mniejszych firmach np: zajmujących się dystrybucją ogumienia lub usługami wulkanicznymi.

Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają na wykorzystanie technologii RFID praktycznie przez każdy zakład usługowy zajmujący się dystrybucją, sprzedażą czy naprawą opon. Obecnie nowoczesne Tagi RFID dedykowane do mocowania w oponach, umożliwiają ich samodzielny montaż wewnątrz ogumienia w taki sposób, aby w żaden sposób, aby nie miały one wpływu na właściwości jezdne oraz trwałość opony – Tag pozwala na montaż w technologii, która jest właściwa dla zakładów wulkanizacyjnych.

TAG RFID

W przypadku wyboru samego Tagu należy wyróżnić 3 podstawowe typy:

  1. Tag do zatopienia w strukturze opony, jego zastosowanie możliwe jest tylko w procesie produkcyjnym opony.
  2. Tag, który swoją strukturą przypomina łatę, która przyklejana jest wewnątrz opony – jest on nieusuwalny i jest utylizowany wraz z zużytym ogumieniem.
  3. Tag montowany wewnątrz opony pozwalający na odczyt ciśnienia panującego w jej wnętrzu - przy wykorzystaniu odpowiedniego czytnika umożliwia zdalny pomiar ciśnienia opon. Tego typu rozwiązania są montowane seryjnie, w niektórych modelach samochodów i pozwalają na wysyłanie sygnału z Tagu do komputera pokładowego pojazdu.

 

Tagi dzielą się także na programowalne, czyli chipy, w których można zapisać interesującą nas informacje np: datę produkcji ogumienia lub miejsce produkcji. Dostępne są także Tagi nieprogramowalne, które posiadają swój unikalny numer identyfikacyjny, który można sparować w bazie danych np: z datą produkcji, datą gwarancji, miejscem sprzedaży itp. Typ informacji, który będzie kojarzony z numerem identyfikacyjnym Tagu jest zależny od stopnia rozbudowy dostępnego oprogramowania i indywidualnych potrzeb klienta – oprogramowanie dedykowane dla konkretnego użytkownika.

 

Czytnik RFID

W celu odczytania informacji zapisanej w Tagu lub jego numeru, wymagany jest czytnik RFID w pasmie UHF. W zależności od potrzeb można wykorzystać czytnik dedykowany dla branży oponiarskiej, który pozwala na odczyt nie tylko numeru Tagu, ale także na pomiar ciśnienia wewnątrz opony i dokonanie testu głębokości bieżnika (odczyt Tagu może nastąpić z odległości do 1 m od opony w zależności od mocy anteny).

Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie kolektora danych wyposażonego w antenę RFID UHF, który pozwala na odczyt Tagu przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich właściwości terminala przenośnego – komunikacja bezprzewodowa z komputerem, samodzielna aplikacja działająca na terminalu czy możliwość pracy mobilnej przy wykorzystaniu technologii GPRS oraz GPS.

AT-870

PADL-R

Chainway AS5000W