Jeżeli masz jakieś nurtujące Cię pytania, chcesz uzyskać dokładne informacje lub po prostu chcesz się z nami skontaktować - skorzystaj z formularza kontaktu dostępnego tutaj.
Różnica pomiędzy Tagami RFID, a etykietami z kodem kreskowym
Tagi RFID należą do jednych z najbardziej użytecznych rozwiązań, które pojawiały się jako alternatywa dla standardowych drukowanych kodów kreskowych. Tagi RFID zapewniają wyższą sprawność i funkcjonalność od swoich „starszych braci” - jeśli są zastosowane we właściwy sposób. Największa różnica pomiędzy technologią RFID a standardowym kodem kreskowym polega na sposobie wytwarzania oraz odczytu Tagów.
Proces wykonywania kodów kreskowych osiągnął w ciągu ostatnich lat stopień bliski doskonałości. Informacje są drukowane w postaci równoległych linii, które tworzą strukturę pasków, odczytywaną za pomocą czytnika kodów kreskowych. Tagi RFID mogą być odczytywane przez czytniki kodów kreskowych wyposażone w funkcję odczytu Tagów RFID. Jednak nie są one drukowane (jedynie kodowane przez drukarkę lub inne urządzenie: terminal; czytnik), a ich przygotowanie wymaga odpowiedniego zaprogramowania Tagu - wykorzystywana do tego jest standaryzowana częstotliwość radiowa. Tagi RFID mogą wyglądać identycznie jak standardowa etykieta, z tą różnicą, iż w jej strukturze warstwowej znajduje się specjalny czip z anteną. – Warto zwrócić uwagę, że tagi nie muszą przybierać formy etykiety z czipem ( drukowanej przez drukarkę z koderem RFID), mogą być także umieszczane w kołkach, gwoździach, nakładkach, przywieszkach, żetonach itp.
Przykłady Tagów:
W celu wygenerowania kodu kreskowego, informacja o produkcie musi być zakodowana w jedno lub dwuwymiarowej postaci graficznej – dana etykieta jest tworzona indywidualnie dla każdej pozycji asortymentowej produktów. W przypadku Tagów RFID, informacja jest kodowana i zapamiętywana w pamięci czipa, z jednym istotnym wyjątkiem. Informacje zapisane w Tagach mogą być stałe lub edytowane, kasowane i ponownie zapisywane. Umożliwia to wielokrotne wykorzystanie Tagów w łąńcuchu dostaw dla tych samych lub różnych produktów. Treść informacji zapisana w Tagach zależy tylko i wyłącznie od użytkownika oraz pojemności pamięci. W przypadku standardowych kodów kreskowych, informacje zapisane w kodzie kreskowym po jego wydrukowaniu są nieedytowalne i przypisane na zawsze tylko do jednego produktu.
Inwestycja w technologię RFID może przynieść korzyści nie tylko małym firmom, ale także użytkownikom wykorzystującym kody kreskowe w bardzo szerokim zakresie logistyki. Początkowy koszt wdrożenia Tagów RFID jest często wielokrotnie wyższy od kosztu wydrukowania pojedynczej etykiety. Jednak koszt zakupu Tagów zwraca się przy każdym jego użyciu. W większości przypadków koszt zakupów Tagów ulega wyrównaniu już po kilku odczytach. – gdy zwykły kod kreskowy ląduje w śmietniku. Tag RFID cały czas na siebie pracuje.
Warto zwrócić uwagę, że Tagi RFID wykorzystują komunikacją radiową, co pozwala na wyeliminowanie jednej z najbardziej uciążliwych właściwości kodu kreskowego w postaci konieczności indywidualnego wizualnego dotarcia do pojedynczego kodu kreskowego. Czytniki RFID umożliwiają dużo szybszy odczyt Tagów, który pozwala nawet na rejstrację do 1000 tagów na sekundę. Jest to cecha, której nie posiada standardowy kod kreskowy.
Pomimo faktu, że RFID bazuje na emisji fal radiowych, Tagi RFID wciąż są traktowane jak kody kreskowe. Nie są one drukowane na podobieństwo kodów kreskowych, ale sama idea kodowania informacji wewnątrz Tagu i wykorzystania go jako znacznika produktów, sprawia, że Tagi RFID są traktowane jak rodzina, wspólnie z tradycyjnym kodem kreskowym. W wielu przypadkach Tagi RFID są narzędziem, które pozwala na łatwiejszy odczyt informacji i bardziej zaawansowane jego wykorzystanie, niż pozwala na to standardowa technologia kodowania paskowego.